אבולוציה של השפה - האם הפילים פעלו

אבולוציה של השפה - מה הקשר בין הפילים להתפתחות האדם (?)

יאיר שימרון

 

לפני ימים מעטים פרסמה אוניברסיטת תל אביב הודעה לעיתונות המוכתרת במילים:

"חוקרים מאוניברסיטת תל אביב פענחו את חידת הופעתו של אדם מודרני קדום בישראל - כבר לפני 400,000 שנה"

 

http://www2.tau.ac.il/news/hebnew.asp?num_new=3609

בכתבה מוצגת תיאוריה חדשה, הכותבים חוזרים ומדגישים  שלראשונה מועלית תיאוריה כזאת, לפיה שינוי קיצוני בתזונת ההומינידים הקדומים גרם לתהליך השינוי של ההומו ארקטוס להומו ספיינס. והשינוי הקיצוני הזה היה לא אחר מאשר הפסקת אכילת פילים והחלפת מקורות המזון העיקריים בחיות קטנות יותר. מה היה כה חשוב בפיל? השומן שלו.

הכתבה של האוניברסיטה מתבססת על מאמר מדעי זה:

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0028689;jsessionid=959B8B07789F979ECE688F1B69CA93DB

 

התיאוריה דורשת ביקורת עמיתים

בעלי התיאוריה אומרים "הכל עניין של תזונה", ומבססים את התיאוריה על שורה של הנחות לא מבוססות.

 "הפילים היו חיה חשובה ביותר בכלכלתו של ההומו ארקטוס וסיפקו לו כ- 60% מסך הקלוריות מן החי". טענה זאת מתבססת על ממצאי המאובנים באתרים של ארקטוס. אם הם אכלו ציפורים, ביצים, דגים, חיות ("פירות") ים, מכרסמים זעירים, נחשים וזוחלים קטנים אחרים, וחרקים, כל אלו נפוצים בתפריטי האדם כיום, הסיכוי שיוותרו מהם מאובנים קטן מאוד. מה עוד שלא כל מזון נאכל באתרי הקבע.

עד כמה בכלל מסוגלים היו ההומינידים העתיקים לצוד פילים? זאת חיה ענקית שחיה בקבוצות, ונחוצים אנשים רבים כדי לתקוף אותה. חלק מקבוצות ארקטוס היו גדולות עם עשרות ומעל מאה אנשים. מה עשו כל אותן קבוצות ארקטוס המצויידות בחניתות עץ עם חודי אבן, שמספר חבריהן לא עלה על עשרה חמישה עשר נפש, כיצד הן צדו פילים?

מדובר בטענה שביסוסה רעוע.

הנחה מרכזית אחרת היא שהארקטוס נזקק לכמויות שומן גדולות שרק הפילים יכלו לספק. אני מניח שכל צמחוני החי בבריאות טובה צוחק. כשאנו צופים בחייהם של אנשים פרימיטיביים שכלכלתם היא כשל תקופת האבן, ביערות ברזיל ופפואה-גיניאה החדשה, אנו לא רואים – מצד אחד – אכילת פילים או חיות עתירות שומן אחרות, ומצד שני איננו רואים פעילות גופנית ואינטלקטואלית נמרצות המצריכה כמות גדולה של שומן. מה מניע את החוקרים ואותנו בעקבותיהם לקבל את הטענה שהיה נחוץ הרבה שומן לשרידת ארקטוס?

הטענה הזאת רעועה לא פחות מהראשונה.

ההנחה העיקרית של כותבי המאמר היא שבמערת קסם שליד ראש העין נמצאו שרידי ספיינס בני כ400 אלף שנה. השערה זאת מתבססת על מחקר שתוצאותיו פורסמו בהודעה של אוניברסיטת תל אביב

http://www.hayadan.org.il/moern-homo-sapiens-200-400-tousand-years-old-0410111/

שמתבססת על המאמר הבא:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ajpa.21446/full

 

במאמר זה תוארו שינים קדומות שנמצאו במערה הנ"ל ואחת מהן, שגילה לכל היותר כ300 אלף שנה עוררה את החוקרים לומר "אנחנו מאמינים" שהיא של הומו ספיינס. חוקרים חשובים לא פחות, כגון פרופסור יואל רק מאוניברסיטת תל אביב דחו את הטענה הזאת, והוא אומר שמדובר בשן ניאנדרטאלית.

וכך יוצא שגם טענה זאת מעורערת לגמרי.

החוקרים מחשבים את כמויות השומן והחלבון שבפילים ובחיות גדולות אחרות, את יכולת העיכול ועיבוד החלבונים והשומנים של האדם המודרני והעתיק, והחישובים האלה מקנים נופך מדעי מרשים לטענותיהם. הם מסתמכים בין היתר על מאמר שעשה לו נפשות הרבה במחקר האדם, של וילר ואיילו, שבו טוענים השניים שהמרת צריכת האנרגיה ממערכת העיכול לטובת המוח, גרמה לשינוי העיקרי שהביא להופעת הומו ספיינס, גידול המוח מכ900 גרם בהומו ארקטוס, לכ1300 גרם בספיינס, תודות לבישול הבשר. אולם השערתם של וילר ואיילו (Wheeler, Aiello  1995 ) סובלת מחולשות רבות. אחת היא שאינם יכולים להראות קשר ביולוגי הכרחי בין הקטנת המעיים לגידול המוח, אחרת שאינם יכולים באמצעות התיאוריה הזאת להסביר למה גדל מוח ההומינידים המוקדמים ביותר מפי שתיים לפני התחלת הבישול. למעשה גם המאמר הנוכחי אינו מסביר למעשה שום דבר בכיוון הזה.

וראו את הפוסט להלן:

https://languagevo.blogspot.com/2020/07/blog-post_93.html

 תמצאו בפוסט זה את ההסבר הנכון לגידולו של המוח האנושי, ואת הנימוקים הנכונים לגודלו של כל מוח בכל בעל חיים.

הביקורת הראשית על היפותיזת המאמר שאנו דנים בו היא שאינם מזכירים גם לא ברמז את התפתחות התקשורת הקולית, הדיבור והשפה שהתחוללה במהלך התפתחות ההומו ארקטוס להומו ספיינס. וחובה לזכור, שדווקא אבולוציית הדיבור והשפה הייתה הגורם הראשי באבולוציית שושלת האדם, ובמידה רבה היא השפיעה על כל תכונות המבנה שלו ועל כל התנהגויותיו, כולל פעולות הצייד והבישול שלו.


הבלוג הזה מועלה כדי להביא למתעניינים יותר או פחות את הפתרון לשאלה המרתקת את המחקר מזה מאות שנים, כיצד נתהוותה השפה.

הפוסטים שיבואו מבוססים על שני הספרים שפרסמתי בנושא:


"כיצד נתהוותה השפה וכיצד העברית", הוצאת צ'ריקובר. פרקי הספר: 1. כיצד נתהוותה השפה. 2. האם השפה מולדת. 3. כיצד נתהוותה הלשון העברית. 4. עברית בת ימינו ולשון התנך - לשונות זרות. 5. קווי דמיון דקדוקיים בין עברית לשפות הודו-אירופיאיות. נספחים: 1. לוח גזר - השערה על גבי השערה. 2. יהוה אלוהי צבאות יושב הכרובים - אדוני וראשית המונותיאיזם הישראלי. 3. מילון קטן של הקבלות עברית - שפות אירופיות. 

ב2018 הופיע ספרי "קולות מגן עדן - האבולוציה של קולות ההבעה לכלל שפה", מהדורה שניה בהוצאה דיגיטאלית אינדיבוק. פרקיו: א. תנאי בראשית. ב. התהוות הדיבור. ג. על קרבת לשונות.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

יהוה – מקור השם

למה יש לאדם מוח גדול - אבולוציה של המוח - חלק שני

אבולוציה של השפה - איך נוצרת שפה