אבולוציה של השפה - מתי הופיע הדיבור

אבולוציה של השפה – מתי החל הדיבור

 

במצגת בכתובת הבאה:

 http://hem.hj.se/~lsj/evolang6-age.ppt#256,1,Constraining the time when language evolved

 

מנסה סוורקר יוהנסון ( Sverker Johansson) לברר את הזמן שבו החלו הדיבור והשפה.

הוא אומר, בהצדקה מלאה, שאין דרך לדעת את הזמן הזה במדויק, הוא מציג שורה של שיקולים לקביעת הזמן המשוער המוקדם ביותר האפשרי, ואת הזמן המאוחר ביותר.

לפי השערתו, המקובלת למדי, ההורים המשותפים האחרונים לאדם ולשימפנזה היו לפני  כ-5-8 מיליוני שנים, ולפיכך הזמן המוקדם ביותר האפשרי להופעת השפה הוא כ-5 מיליוני שנים.

 

הוא ממשיך וחוקר את השאלה, האם ניתן לקבוע זמן מוקדם בדיוק יתר, בהתחשב בעובדה שניתן ללמד שימפנזים סימנים רבים מאוד, וכן תוך פסילת הטענה שהעדר תרבות חומרית שוללת אפשרות לשפה,  לא ניתן למקד יותר את הגבול המוקדם ביותר לתחילת השפה.

 

 מהו הזמן המאוחר ביותר להופעת השפה?

 

לכל בני האדם יש שפה, ולכן, יש להניח, לדעת המחבר, שלהורים המשותפים האחרונים הייתה שפה. כלומר, לפני כ-100,000-200,000 שנה הייתה שפה, וזהו הגבול המאוחר ביותר.

אולם המחבר מנסה לברר אם ניתן להציע זמן מוקדם יותר כגבול מאוחר ביותר להופעת השפה.

 

אם יש ביצורים המוקדמים להומו ספיינס סימנים אנטומיים הדומים למבנים שקשורים בשפה, וכן אם יש סימנים לתרבות חומרית סימבולית.

 

מסלול הקול של הומו ספיינס ייחודי לו. אבל מבנה הגולגולת של הומו ארקטוס דומה לספיינס, אם כי מבני המוח והפנים שונים במידה רבה, ולכן אין מבנה הגולגולת אמין לקביעת אפשרות של דיבור.

בניאנדרטלי נתגלתה עצם לשון (hyoid) דומה ביותר לספיינס.

האוזן האנושית רגישה לקולות בתחומים של 3-5 קילוהרץ, ויש הסבורים שתחום זה חשוב לקליטת הדיבור.

בספרד נתגלתה אוזן תיכונה הדומה ביותר לאוזן האנושית, כנראה של ניאנדרטל.

דיון במבנה המוח לא מאפשר לקבוע כל זמן מיוחד להופעת השפה.

תעלות עצבים מורחבות עשויות להעיד על שליטה טובה יותר באברי הדיבור. המחבר ממשיך:

תעלות העצבים אל הלשון ואל החזה, שהן מורחבות בספיינס ובניאנדרטלי, לעומת ארקטוס ולעומת איפים, עשויות להעיד על זמן הופעת הדיבור.

כמה תופעות באנטומיה של הניאנדרטלי הדומות ביותר לספיינס רומזות על כך שהיה לניאנדרטלי כושר דיבור.

מסקנה זאת מעמידה את הגבול המאוחר ביותר של התחלת הדיבור להורים המשותפי של ספיינס ושל ניאנדרטל.

מבחינת השימוש ביצירה סימבולית, הרי אף על פי שהופעת השימוש ביצירות סימבוליות באירופה בקנה מידה רחב היא כבת 40,000 שנים, הרי כבר מאות אלפי שנים קודם לכן הופיעו באפריקה סימנים ליצירות סימבוליות.

מתוך השוואה של המינים ההומינידים במבנה ובפעילות הסימבולית. מגיע המחבר למסקנה שיש לתזמן את הזמן המאוחר ביותר להופעת השפה להורים המשותפים של ספיינס ושל ניאנדרטל, כלומר לפני יותר מ-500,000 שנים, ומתוך כך הוא מציע את הומו ארקטוס או את הומו היידלברגנזיס כמקור לתחילת הדיבור.

 

בשיקולי המחבר חסרה הגדרת דיבור או שפה. בהעדר הגדרה כזאת לא ברור מה למעשה הוא מחפש.

לא הסימנים האנטומיים ולא ההתנהגות הסימבולית אינם ראיות מספיקות לקיום שפה או להעדרה.  

על השאלה מתי החל הדיבור הקדשתי פוסט בכתובת להלן:

https://languagevo.blogspot.com/2020/07/blog-post_41.html

בקיצור רב, למיטב שיפוטי אין כל נקודת התחלה להופעת הדיבור, אלא הוא התפתח תחילה במשך מיליוני שנים לאט מאוד, בקצב שהיום לא היינו יכולים להרגיש בו כלל בתקופת האוסטראלופיתקים. הקולות שלהם היו נשמעים לנו כקולות של קופים. בזמן הומו הביליס התגבר קצב יצירת הדיבור וחזר והתגבר בזמן הומו ארקטוס. לאחר הופעת הומו ספיינס התגבר קצב יצירת הדיבור בשיעור רב מאוד, אולם יש להדגיש כי ככל הנראה, קולותיהם של האנשים מלפני מאה אלף שנים היו נשמעים לנו כקולות זרים וצעקניים, ולא היינו מזהים אותם כקולות של דיבור. התפתחות הדיבור עלתה מדרגה בהגייה וביכולת ההבעה הסימנית-סימולית בתקופת 10000 השנים האחרונות. בעיקרו של דבר, המניע הראשי להתפתחות המינים ההומינידים ובעקבותיהם הומו ספיינס, היה לא אחר מהתהליך האינטנסיבי המתמיד של התפתחות התקשורת הקולית, ולצידה העבודה בידיים והתפתחות המיניות.

 

הבלוג הזה מועלה כדי להביא למתעניינים יותר או פחות את הפתרון לשאלה המרתקת את המחקר מזה מאות שנים, כיצד נתהוותה השפה.

הפוסטים שיבואו מבוססים על שני הספרים שפרסמתי בנושא:

"כיצד נתהוותה השפה וכיצד העברית", הוצאת צ'ריקובר. פרקי הספר: 1. כיצד נתהוותה השפה. 2. האם השפה מולדת. 3. כיצד נתהוותה הלשון העברית. 4. עברית בת ימינו ולשון התנך - לשונות זרות. 5. קווי דמיון דקדוקיים בין עברית לשפות הודו-אירופיאיות. נספחים: 1. לוח גזר - השערה על גבי השערה. 2. יהוה אלוהי צבאות יושב הכרובים - אדוני וראשית המונותיאיזם הישראלי. 3. מילון קטן של הקבלות עברית - שפות אירופיות. 

ב2016 הופיע ספרי "קולות מגן עדן - האבולוציה של קולות ההבעה לכלל שפה", מהדורה שניה מעודכנת, בהוצאה דיגיטאלית אינדיבוק. פרקיו: א. תנאי בראשית. ב. התהוות הדיבור. ג. על קרבת לשונות.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

יהוה – מקור השם

למה יש לאדם מוח גדול - אבולוציה של המוח - חלק שני

אבולוציה של השפה - איך נוצרת שפה