אבולוציה של השפה - ראשית כל ראשית



 אבולוציה של השפה –  ראשית כל ראשית

יאיר שימרון

 

האם נוכל לומר משהו ממשי על הזמנים המוקדמים ביותר שבהם הלכה הבעה הקולית והשתנתה לקראת העשותה לדיבור, לשפה?

מטרת הבלוג הזה היא להסביר את התפתחות הדיבור והשפה. הפוסטים שקדמו היו בבחינת מבוא, ולכן אני מפנה את הקוראים החרוצים לפוסטים קודמים לצורך הבהרתן של טענו העולות כאן.

 

מספר עובדות ידועות לנו בודאות לגבי הזמנים המוקדמים ביותר של שושלת האדם.

1. האדם הוא צאצא של קוף דמוי שימפנזה.

 

2. לאחר פיצול השושלות של אדם ושימפנזה, לפני כ6-7 מיליוני שנים, הופיעו בשושלת האדם בלבד מינים המכונים "אוסטראלופיתקים", בקירוב לפני 5 מיליוני שנים. תרגום השם הזה הוא "קוף דרומי". קוף – משום שראשם של האוסטראלופיתקים דמה מאוד מאוד לראש של שימפנזים. דרומי משום שהתגליות הראשונות של מינים אלו היה בדרום אפריקה, לפני כ90 שנה. האוסטראלופיתקים הלכו על שתיים, אם כי עדיין נעזרו לעיתים בהשענות על הידיים, שהיו ארוכות יותר מהרגלים. מוחם של האוסטראלופיתקים לפני כ3 מיליוני שנים היה כ500 גרם, ואילו מוח השימפנזה כ400 גרם. (ראו את הפוסטים על גידול המוח:

https://languagevo.blogspot.com/2020/07/blog-post_5.html

https://languagevo.blogspot.com/2020/07/blog-post_93.html

https://languagevo.blogspot.com/2020/07/blog-post_12.html

3. לפני כ2.5 מיליוני שנים, לפי הממצאים שבידי המחקר, הופיע מין חדש, המכונה הומו הביליס. הומו הביליס נחשב כצאצא של אחד ממיני האוסטראלופיתקים. תכונותיו העיקריות: הולך על שתים, זרועותיו קצרות מרגליו, ראשו אינו דומה לראש שימפנזה, אלא במידה ניכרת דומה לראש אדם, לסתותיו קטנות יותר, וידוע בוודאות שהוא ייצר כלי אבן. גודל מוחם של הקדומים במין ההביליס היה כ650 גרם.

 

  

אוסטראלופיתקוס אפארנזיס, שיחזור

 

 

 

   הומו הביליס, שיחזור עם סימפטיה

 

4. מתוך העובדות שבשלושת הסעיפים הראשונים, יש ביכולתנו לומר כמה דברים גם על התפתחות ההבעה הקולית, חלקם ודאיים, חלקם משוער.

א. מסעיף 1 חובה ללמוד שמערכת ההבעה הקולית בראשיתה הייתה דומה מאוד, עד כדי זהות, למערכת המצויה בשימפנזה.

זה אומר, שההבעה הקולית בוצעה באמצעות קולות שהופקו במיתרי הקול, ללא השתתפות של שאר אברי מסלול הקול.

כלומר כל הגאי הדיבור המוכרים לנו לא היו קיימים כלל. טענה זאת אינה השערה, אלא עובדה הנסמכת על הדימיון הוודאי של השימפנזה לקופים האייפים הקדמונים שמהם התפצלו שושלות האדם והשימפנזה. אין אפשרות לטענה אחרת.

 על קולות הדיבור הראשונים ראו בפוסט הזה:

https://languagevo.blogspot.com/2020/07/blog-post_74.html

ב. במשך רוב הזמן שבו התפתחו מיני האוסטראלופיתקים, כ3 מיליוני שנים, היה עיקרה של ההבעה הקולית במיתרי הקול. טענה זאת היא השערה שמסתמכת על הדימיון של הראש, ובייחוד הלסתות, של האוסטראלופיתקים לראש של שימפנזים.

 

ג. לקראת הופעתו של הומו הביליס (ראו סעיף 3 לעיל) התחוללו שינויים חשובים בשושלת האדם. המעין אנשים, ההומינידים האלה נעשו הולכי על שתיים מיומנים, המוח גדל במידה רבה, והלסתות קטנו. 

השינויים האלה ליוו שינויים רבי חשיבות במערכות התקשורת הקולית. התקשורת הקולית הייתה המניע הראשי לשינויים במבנה הראש, שכן לא היה שום גורם חיצוני סביבתי שיכול היה להניע שינויים כאלה: עלינו לזכור שכל מיני בעלי החיים הקרובים להומינידים, כגון שימפנזה וגורילה ובבון, כמעט ולא השתנו, באותה סביבה ממש!

מתוך כך ניתן לשער שהומו הביליס כבר היה מסוגל לבטא קולות תקשורת עשירים יותר, מלבד באמצעות מיתרי הקול, גם באמצעות השפתיים – הקטנת השפתיים שציינתי בסעיף 3 למעלה מעידה על זה, ואולי גם באמצעות חלקי הגרון כגון הלוע וכיסוי הגרון, אף על פי שלזה אין כל ראיה ישירה.

 

לסיכום: כיוון שהאבולוציה בכל התופעות של בעלי חיים, מתרחשת תמיד מתוך מצב קיים, ולעולם אין צמיחה של איזושהי תכונה יש מאין, התחילה הבעה הקולית והתקשורת הקולית של שושלת האדם במיתרי הקול, ובתהליך איטי של מספר מיליוני שנים רכשו ההומינידים יכולת להשתמש גם השפתיים ובגרון. הקולות שנפוצים כיום בכל שפות העולם, קולות הלשון, עוד יחכו זמן ארוך עד שהמין האנושי ירכוש יכולת לבצע אותם.

 

 

מגניבהבלוג הזה מועלה כדי להביא למתעניינים יותר או פחות את הפתרון לשאלה המרתקת את המחקר מזה מאות שנים, כיצד נתהוותה השפה.

הפוסטים שיבואו מבוססים על שני הספרים שפרסמתי בנושא:

"כיצד נתהוותה השפה וכיצד העברית", הוצאת צ'ריקובר. פרקי הספר: 1. כיצד נתהוותה השפה. 2. האם השפה מולדת. 3. כיצד נתהוותה הלשון העברית. 4. עברית בת ימינו ולשון התנך - לשונות זרות. 5. קווי דמיון דקדוקיים בין עברית לשפות הודו-אירופיאיות. נספחים: 1. לוח גזר - השערה על גבי השערה. 2. יהוה אלוהי צבאות יושב הכרובים - אדוני וראשית המונותיאיזם הישראלי. 3. מילון קטן של הקבלות עברית - שפות אירופיות. 

ב2016 הופיע ספרי "קולות מגן עדן - האבולוציה של קולות ההבעה לכלל שפה", הוצאה דיגיטאלית אינדיבוק. פרקיו: א. תנאי בראשית. ב. התהוות הדיבור. ג. על קרבת לשונות.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

יהוה – מקור השם

למה יש לאדם מוח גדול - אבולוציה של המוח - חלק שני

אבולוציה של השפה - איך נוצרת שפה