אבולוציה של השפה – הדיבור החל בקולות הגרון

איך התפתחו הדיבור והשפה?

כל התיאוריות הבאות להסביר את אבולוציית השפה שתמצאו הן כלליות מאוד. אם תנסו להבין מהן מה קרה בפועל, מה היו ההתפתחויות, אם גם בקווים עקרוניים, לא תמצאו שום תיאור של ממש.

בספר מעניין – "אבולוציה בארבעה מימדים"  של חוה יבלונקה ומריון למב, סוקרות המחברות  גישות לשאלה שלנו.

הן סוקרות את גישתו של חומסקי ואסכולתו לבעיה ופוסלות אותה, שכן היא מציעה הופעה פתאומית של השפה (ע' 321-324).

וראו את הפוסט חומסקי המכשול הגדול להבנת השפה

https://languagevo.blogspot.com/2020/07/blog-post_56.html

הן סוקרות בקיצור גישות פונקציונליסטיות לאבולוציית השפה. בתמצות המובא בספר, "האבולוציה של השפה אינה אלא היבט של האבולוציה של האינטליגנציה הכללית", והשפה "לא עברה אבולוציה  מיוחדת כשפה, אלא הופיעה כאשר מוחם של ההומינידים האינטליגנטים, החברתיים והתקשורתיים עד מאוד הגיע לגודל קריטי".

למרות שהתיאור הזה תמציתי יתר על המידה, הוא נותן רושם על הדרך שרבים מתייחסים לאבולוציית השפה.

המחברות טוענות שהגישה הזאת אינה עונה על תופעות חשובות הקשורות בשפה, ולכן אין לקבל אותה (ע'325).

לבסוף מוצגת התיאוריה שפיתחו המחברת חוה יבלונקה עם הבלשן דניאל דור (ע' 327-331).

"דור ויבלונקה רואים באבולוציה של השפה תוצאה של פעולות גומלין מתמשכות בין מערכת ההורשה התרבותית למערכת ההורשה הגנטית...נפתח בקבוצה של הומינידים קדומים שיש להם כל מיני דרכי תקשורת – מחוות, העוויות, שפת גוף וגם צלילים סמליים מוגבלים. אך המערכת הלשונית שלהם פשוטה ביותר וכוללת ביטוי של מילים יחידות ושרשרות מילים קצרות ונטולות סדר...ועתה, שוו בנפשכם שאחד מבני הקבוצה או כמה מהם, ממציאים חידוש לשוני, מילה חדשה, או מבנה דקדוקי כגון המוסכמה בעניין סדר המילים...רוב החידושים הם קיקיוניים...ההמצאות המקוריות משופרות ומלוטשות בעקבות השימוש בהן...בהדרגה ככל שמצטברים המילים והמבנים, כן גדלה הכמות שיש ללמוד. ברור שהשפה המתרחבת משנה את הגומחה החברתית שבה חיים בני האדם..."

הדוגמה הזאת בהחלט אופיינית לגישות הסבריות רבות שתמצאו בספרות.

ואני לא מתנגד למעשה לשום דבר ממה שצוטט.

אבל מה קרה בפועל?

איך למשל הופיעו לכתחילה "צלילים סמליים מוגבלים"?

מה הייתה צורתם?

ו"המילים היחידות" מאיין הופיעו? והמוסכמות בעניין סדר המילים"? ומה הקשר בין האבולוציה הצורנית של האדם לאבולוציית השפה?

לא מילה ולא הסבר, הכל התרחש ככל הנראה בספרות האקדמית. אלא שמילים לא מופיעות סתם.

 

התכלית של הבלוג הזה, הנכתב בעקבות שני הספרים שפרסמתי, והמתוארים בתחתית העמוד, היא לתאר ולהסביר את הקווים העקרוניים הממשיים של התפתחות הדיבור והשפה.

בפוסט הקודם, הצגתי את העובדה, לא השערה, שבכל השפות כיום רוב העיצורים מבוטאים באמצעות הלשון, ובעיקר באמצעות החלק הקדמי של הלשון.

לעומת זאת העיצורים של הגרון, מועטים מאוד בכל השפות בעולם.

https://languagevo.blogspot.com/2020/07/blog-post_2.html

 

הדיבור התחיל בקולות הגרון

 עיצורי הלשון הם העיצורים המאוחרים ביותר בהתפתחות הדיבור. טענה עובדתית זאת מבוססת במיוחד על כך שעיצורים חדשים המתועדים במחקר השפות הם כמעט אך ורק עיצורים של הלשון, ובעיקר קדמת הלשון. על כך עוד נדון בבוא הזמן.

קולות הגרון ועיצורי הגרון הקיימים בשפות של ימינו, הם שרידים של קולות ההבעה והתקשורת המוקדמים ביותר בהתפתחות שושלת האדם. טענה זאת אינה השערה, אלא עובדה,

שמתבססת  על מספר תצפיות  לא סודיות כלל וכלל, אבל משום מה כל הדנים באבולוציית השפה מתעלמים מהן לחלוטין.

 

  1. 1. המילים וכל רכיבי הדיבור והשפה נוצרים תמיד, ללא שום יוצא מהכלל, מקולות, מרכיבים או ממילים שקדמו להם.
  2. עובדה זאת, יש לראותה כעין אקסיומה הניתנת להוכחה.
  3.  
  4. 2. מסתבר שהדיבור היה מוכרח להתפתח מקולות ההבעה והתקשורת של האייפים הקדומים, ולא משנה כלל מתי בדיוק אנו מחליטים לכנות את התקשורת הקולית "שפה". וקולות האייפים הקדומים הופקו רק ממיתרי הקול, ללא שיתוף של שאר אברי מסלול הקול.
  5.  
  6. 3. רבים נתנו דעתם על קולות התינוק, אבל למרבה הפלא, רק החל מהזמן שהתינוק מתחיל להשמיע הברות. ב6-7 חודשי חייו הראשונים, התינוק משמיע רק קולות של הגרון.
  7.  
  8. 4. בשום מאמר לא ראיתי התייחסות לבוגר הנמצא במצוקה: במצבי מצוקה, הבוגרים מאבדים את הדיבור ומשתמשים בקולות של הגרון (צעקות, בכי, אנחות, צחוק).
  9.  
  10. 5. בכל השפות יש מעבר מקולות החלק האחורי של מסלול הקול לחלק הקדמי.למעשה לא קיימת יצירת עיצורים גרוניים, ולעומת זאת יש יצירה של הגאים חדשים בלשון. שפה שהיו בה עיצורים גרוניים וחדלו, כגון עברית, אין כל חזרה. המהלך של אבולוציית הדיבור הוא חד משמעי מהחלק האחורי, הגרוני של מסלול הקול אל החלק הקדמי, בכל השפות בעולם.
  11. בדקו כל שפה שאתם מכירים, הרי לא יכולתי לבדוק 7000 שפות, לא תמצאו יוצא מהכלל - לא תמצאו יוצא מהכלל. ואם מצאתם, כתבו לי, ונברר


 

מגניבהבלוג הזה מועלה כדי להביא למתעניינים יותר או פחות את הפתרון לשאלה המרתקת את המחקר מזה מאות שנים, כיצד נתהוותה השפה.

הפוסטים שיבואו מבוססים על שני הספרים שפרסמתי בנושא:

 "כיצד נתהוותה השפה וכיצד העברית", הוצאת צ'ריקובר. פרקי הספר: 1. כיצד נתהוותה השפה. 2. האם השפה מולדת. 3. כיצד נתהוותה הלשון העברית. 4. עברית בת ימינו ולשון התנך - לשונות זרות. 5. קווי דמיון דקדוקיים בין עברית לשפות הודו-אירופיאיות. נספחים: 1. לוח גזר - השערה על גבי השערה. 2. יהוה אלוהי צבאות יושב הכרובים - אדוני וראשית המונותיאיזם הישראלי. 3. מילון קטן של הקבלות עברית - שפות אירופיות. 

ב2016 הופיע ספרי "קולות מגן עדן - האבולוציה של קולות ההבעה לכלל שפה", מהדורה שניה מעודכנת, הוצאה דיגיטאלית אינדיבוק. פרקיו: א. תנאי בראשית. ב. התהוות הדיבור. ג. על קרבת לשונות.

 

 


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

יהוה – מקור השם

למה יש לאדם מוח גדול - אבולוציה של המוח - חלק שני

איל אחר – מילה שלא הובנה כלל